Direct, Betrokken, Doortastend, Op maat.

U bent hier: Home / Privacy Statement

Privacy Statement

Van Schendel & Partners hecht veel waarde aan het beschermen en respecteren van uw privacy en gaat derhalve zorgvuldig en verantwoordelijk om met uw persoonsgegevens. De verwerking van uw persoonsgegevens bij onze incassowerkzaamheden gebeurt in overeenstemming met de geldende wetten en regels. In dit Privacy Statement leggen wij uit welke persoonsgegevens wij van u verzamelen, gebruiken, bewaren en met welk doel.

Van wie verzamelen we gegevens
We verzamelen en gebruiken gegevens van de schuldenaar. Dat bent u of u en uw partner als er een gezamenlijke schuld is. Als u wordt vertegenwoordigd door een ander, bijvoorbeeld een bewindvoerder, schuldhulpverlener of advocaat, dan verzamelen we ook van deze persoon een beperkt aantal (contact)gegevens. Bij een minderjarige met een schuld, verzamelen en gebruiken we ook de gegevens van de ouder(s) of van de voogd.

Waarom verzamelen we uw gegevens
U heeft volgens onze opdrachtgever een openstaande schuld. De opdrachtgever heeft ons gevraagd om de schuld te innen. U moet daarvoor iets doen of ergens aan meewerken. We zoeken daarom contact met u en hebben daarvoor uw contactgegevens nodig. Als we u moeten oproepen om voor de rechter te verschijnen of een officieel stuk aan u moeten sturen, hebben we de wettelijke plicht om gegevens over uw officiële woonplaats op te vragen. Ook hebben we de plicht om te kijken of er sprake is van een bijzondere schuldsituatie. Bij het leggen van beslag op uw inkomen of bezittingen moeten we weten welke dat zijn en of er al beslag op ligt.

Welke gegevens verzamelen we van u
       1.     Door de opdrachtgever verstrekte gegevens
Het bedrijf, de persoon of de organisatie die nog geld van u krijgt (de opdrachtgever) heeft aan ons opdracht gegeven om u te benaderen. We krijgen van deze schuldeiser uw contactgegevens, informatie over de openstaande factuur en het bedrag waar het om gaat. In de factuur kunnen bijzondere persoonsgegevens staan.

       2.     Door u aan ons verstrekte gegevens
Er is informatie die u aan ons geeft in e-mails, brieven, telefoongesprekken of gesprekken aan de deur. Deze gegevens gebruiken we als het van belang is bij het incasseren van uw schuld.

Bijzondere gegevens
We vragen nooit om bijzondere persoonsgegevens zoals gegevens over uw afkomst, geloof of gezondheid. Het kan zijn dat u ons bijzondere persoonsgegevens geeft zonder dat we daarom vragen en dat het niet van belang is bij het incasseren van uw schuld. Deze gegevens slaan we dan niet op en gebruiken we niet. 

Uw overzicht van inkomsten- en uitgaven
Als we een betalingsregeling met u afspreken sturen we u een formulier om uw inkomsten en uitgaven aan ons door te geven. De gegevens die u op dit formulier zet gebruiken we om te bepalen wat het wekelijkse of maandelijkse bedrag is dat u aan ons moet betalen om de schuld af te lossen. De gegevens op het inkomsten- en uitgavenformulier en alle door u aan ons verstuurde bijlagen gebruiken we ook om voor u de ‘Beslagvrije Voet’ te bepalen.

       3.     Gegevens die we zelf verzamelen
De gerechtsdeurwaarder mag speciale gegevensbronnen gebruiken. Dat mag als hij bezig is met het voorbereiden van een rechtszaak of als hij een vonnis (of een andere titel) tegen u heeft.

Gegevens bij het voorbereiden van een rechtszaak
De gerechtsdeurwaarder controleert uw adresgegevens in de ‘Basisregistratie personen’ en is verplicht uw Burgerservicenummer op te vragen. Ook kijkt de gerechtsdeurwaarder in het ‘Digitaal beslagregister’. Daarin staat onder andere informatie als er beslag ligt op uw salaris of huis. De gerechtsdeurwaarder ziet wie (welke gerechtsdeurwaarder) er beslag heeft gelegd, het type beslag en het bedrag waarvoor het beslag is gelegd.

Gegevens als er een vonnis aanwezig is
De gerechtsdeurwaarder controleert uw adresgegevens in de ‘Basisregistratie personen’ en haalt uw Burgerservicenummer op en vraagt een overzicht op van uw werkgevers van de laatste jaren. Ook zie hij als u eventueel een uitkering (van het UWV) ontvangt. Aan uw werkgever vragen we onder andere om gegevens over uw salaris. Aan de belastingdienst vragen we om gegevens over toeslagen die u van de belastingdienst ontvangt. De gerechtsdeurwaarder kan ook het ‘Basisregister voertuigen’ inzien en kijken of er een voertuig is waar beslag op kan worden gelegd. Hij krijgt uit het basisregister het kenteken en gegevens over het merk, type en kleur van het voertuig. De gerechtsdeurwaarder raadpleegt in zijn werk ook de ‘Verwijsindex schuldhulpverlening’ om te kijken of u bij een schuldhulpverleningsinstantie staat ingeschreven.

Gegevens uit een huisbezoek
Als onderdeel van ons werk bezoeken we ook uw adres, bijvoorbeeld om een officieel stuk (bijvoorbeeld een dagvaarding) achter te laten. De gerechtsdeurwaarder maakt een notitie over het bezoek.

Openbare bronnen
We raadplegen voor ons werk ook andere openbare bronnen, zoals het ‘Centraal insolventieregister’, het ‘Curatele- en bewindregister’ en het ‘Huwelijksgoederenregister’.


Waarom mogen we uw gegevens verzamelen en gebruiken
De gerechtsdeurwaarder werkt bij het incasseren van een openstaande schuld altijd in opdracht van een ander (de opdrachtgever). De opdrachtgever heeft u een product of een dienst geleverd en probeert nu de betaling van u te krijgen. We mogen gegevens van u verzamelen en gebruiken omdat u nog moet voldoen aan de overeenkomst met de opdrachtgever. Bij het voorbereiden van een rechtszaak en bij ons ambtelijk werk zijn we vanuit de wet verplicht om uw adres te controleren in de ‘Basisregistratie personen’. De gerechtsdeurwaarder mag bij het uitblijven van uw betaling kijken of hij beslag kan leggen op uw inkomen of bezittingen. Daarvoor raadpleegt hij verschillende registers en gebruikt hij deze gegevens. De gerechtsdeurwaarder kan officiële stukken aan u uitreiken en beslagen leggen. Ook hierbij gebruiken we persoonsgegevens. Dit gebruik valt onder het uitoefenen van openbaar gezag. Dat is een taak die de overheid aan de gerechtsdeurwaarder heeft toegewezen.

Met wie delen we uw gegevens
Wat we delen met onze opdrachtgever
We hebben in ons werk veel contact met de opdrachtgever. We geven de schuldeiser informatie over betalingen die u al aan ons heeft gedaan, over betalingsregelingen die we met u afspreken en als u bijvoorbeeld bezwaar maakt tegen de schuld. Ook geven we de opdrachtgever informatie over een contactmoment met u, bijvoorbeeld de datum en het soort van een aan u verstuurde brief of van een telefoongesprek.

Doorgeven van gegevens aan een andere gerechtsdeurwaarder
We delen soms uw gegevens met andere gerechtsdeurwaarderskantoren in Nederland. Bijvoorbeeld als u in een gebied woont waar we niet regelmatig werken en we toch met u in contact willen komen. De gegevens die we delen zijn adresgegevens, gegevens van een oproeping of dagvaarding of gegevens van een vonnis of beslag. De collega gerechtsdeurwaarder valt onder dezelfde wetten en regels. En de collega is volledig verantwoordelijk voor het verwerken van uw gegevens. Bij vragen over uw gegevens kunt u bij ons terecht of bij onze collega.

Digitaal beslagregister
Als we als gerechtsdeurwaarder een beslag leggen, moeten we in het ‘Digitaal beslagregister’ onder andere vastleggen ten laste van wie het beslag wordt gelegd, het type beslag en het bedrag. Het ‘Digitaal beslagregister’ valt onder de verantwoordelijkheid van de ‘Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders’ (de KBvG).

Verhuisbedrijf en slotenmaker
Bij een ontruiming schakelen we een slotenmaker en een verhuisbedrijf in. We geven aan de slotenmaker en het verhuisbedrijf alleen de datum van de ontruiming door en het huisadres.

Delen van uw gegevens buiten Nederland
Als er sprake is van een buitenlandse opdrachtgever, dan delen we informatie met deze opdrachtgever. Als u zich in een ander land bevindt, dan schakelen we een partij in dat land in om namens ons de schuld te innen. Met die partij delen we dan de gegevens die nodig zijn om de opdracht uit te voeren. Alle Europese landen, Liechtenstein, Noorwegen en IJsland (de Europese Economische Ruimte) vallen onder dezelfde wetgeving als het gaat om bescherming van persoonsgegevens.

Hoe beschermen we uw gegevens
Wij nemen passende beveiligingsmaatregelen om uw gegevens te beschermen. Daarbij letten we er vooral op dat uw gegevens niet bij anderen terechtkomen en dat niemand zomaar toegang heeft tot onze systemen en uw gegevens. We laten onze veiligheidsmaatregelen regelmatig controleren.

Hoe lang bewaren we uw gegevens
Wij bewaren uw gegevens niet langer dan noodzakelijk is. In veel gevallen hebben we een wettelijke plicht om gegevens te bewaren. In het algemeen is deze wettelijke plicht 10 jaar.

Uw privacyrechten
De persoonsgegevens zijn gegevens over u. We vinden het normaal dat u precies mag weten welke gegevens we van u hebben verzameld (recht op inzage). Als er fouten staan in de gegevens mag u ons vragen om ze te verbeteren (recht op correctie). Ook mag u vragen om niet langer gegevens van u te gebruiken (recht op bezwaar) of zelfs om gegevens over u te verwijderen (recht op wissen van gegevens). Als u een verzoek wilt indienen dan kunt u ons een brief of een e-mail sturen. Onze contactgegevens vindt u onder het kopje hieronder. Wij behandelen uw verzoek vervolgens binnen 4 weken en berichten u binnen deze termijn of wij u uitnodigen om bij ons op kantoor langs te komen. Bij twijfel aan uw identiteit mogen wij om uw identificatie vragen. Indien wij uw verzoek afwijzen ontvangt u hiervan een gemotiveerde schriftelijk reactie.  

Contact
Heeft u vragen, opmerkingen of wilt u een verzoek indienen inzake uw persoonsgegevens? Neem dan gerust contact met ons op.

Telefoon: 035-79 99 950

Bezoekersadres:
Van Schendel & Partners
Vaartweg 168
1217 SZ Hilversum

E-mail: avg@vanschendelenpartners.nl

Klacht indienen
Als u ontevreden bent over de wijze waarop we met uw gegevens omgaan of over de inhoud van dit Privacy Statement, dan kunt u een klacht indienen bij de Nederlandse toezichthouder: de Autoriteit Persoonsgegevens.

Autoriteit Persoonsgegevens
Bezoekadres                           : Bezuidenhoutseweg (alleen volgens afspraak) 30, 2594 AV Den Haag
Postadres                                : Postbus 93374, 2509 AJ Den Haag
Telefoon                                  : 0900 200 12 01
Openingstijden                       : op werkdagen van 09:00 tot 12:00 en van 14:00 – 17:00

Aanpassen van dit Privacy Statement
We zorgen ervoor dat dit Privacy Statement actueel is. We passen dit statement aan als we nieuwe of andere gegevens verzamelen, aan nieuwe partijen verstrekken of als er sprake is van wijzigingen in bewaartermijnen of beveiligingsmaatregelen. Mocht er een wijziging plaatsvinden, dan zal hier een bericht op onze website over worden geplaatst.

Toelichtingen
Wetten en regels
-          Algemene verordening gegevensbescherming
-          Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming
-          Gerechtsdeurwaarderswet
-          Administratieverordening Gerechtsdeurwaarders
-          Verordening KBvG Normen voor Kwaliteit
-          Verordening Digitaal Beslagregister voor gerechtsdeurwaarders
-          VISH convenant
-          Wet algemene bepalingen Burgerservicenummer
-          Wet Basisregistratie Personen
-          Richtsnoeren AP Beveiliging van persoonsgegevens
-          Beleidsregels AP Identificatie en verificatie van persoonsgegevens
-          Beleidsregels AP Beveiliging van persoonsgegevens
-          Beleidsregels AP Beleidsregels meldplicht datalekken

Grondslagen
De AVG kent 6 grondslagen voor het verwerken van persoonsgegevens:
1.     Toestemming van de betrokken persoon
2.     De gegevensverwerking is noodzakelijk voor de uitvoering van een overeenkomst
3.     De gegevensverwerking is noodzakelijk voor het nakomen van een wettelijke verplichting
4.     De gegevensverwerking is noodzakelijk ter bescherming van de vitale belangen
5.     De gegevensverwerking is noodzakelijk voor de vervulling van een taak van algemeen belang of uitoefening van openbaar gezag
6.     De gegevensverwerking is noodzakelijk voor de behartiging van de gerechtvaardigde belangen

De gerechtsdeurwaarder in Nederland is een bestuursorgaan. In het minnelijk traject zijn de verwerkingen van de gerechtsdeurwaarder gebaseerd op de tweede grondslag. Bij de ambtelijke werkzaamheden gelden grondslagen 2, 3 en 5.

Bijzondere persoonsgegevens
Extra gevoelige gegevens over u zijn bestempeld als bijzondere persoonsgegevens. Het gaat dan om uw ras, godsdienst, seksuele leven, politieke opvatting, gezondheid, lidmaatschap van een vakbond, strafrechtelijk gedrag, genetische gegevens en biometrische gegevens (zoals uw vingerafdruk/foto).

Wanneer gebruiken we bijzondere persoons gegevens wel
Er zijn in hoofdlijn drie situaties waarbij we bijzondere persoonsgegevens gebruiken.
1.     De gerechtsdeurwaarder is gehouden aan verordeningen en beroeps- en gedragsregels waarbij er op hem de verplichting rust om als onafhankelijke partij tussen schuldeiser en schuldenaar belangen af te wegen en onnodige kosten te vermijden. Bij onze werkzaamheden houden we vanuit die verplichting rekening met bijzondere omstandigheden van de schuldenaar. Een voorbeeld is het tijdelijk opschorten van een regeling bij bijzondere medische situaties. In dat geval moeten we die situatie wel afdoende beschrijven en opnemen in het dossier.
2.     Vorderingen van zorgverleners bevatten – hoe summier dan ook – informatie over een behandeling. Bij onze incasso- en ambtelijke werkzaamheden moeten we deze informatie verwerken.
3.     Bij het voeren van een gerechtelijke procedure moeten we ingaan op de aard van de schuld en eventueel door u gevoerd verweer. Deze onderdelen kunnen bijzondere gegevens bevatten, bijvoorbeeld gegevens over gezondheid.

Burgerservicenummer
Het Burgerservicenummer (BSN) is uw eigen persoonsnummer voor contact met de overheid. Bijvoorbeeld voor zorg of belastingen. U krijgt een BSN toegekend als u zich inschrijft in de Basisregistratie Personen (BRP). Uw BSN staat op uw paspoort, rijbewijs en identiteitskaart. Het nummer bestaat uit 9 cijfers.

Digitaal beslagregister
Het Digitaal Beslagregister voor gerechtsdeurwaarders (DBR) is het digitaal systeem voor de inschrijving van de door het bestuur van de KBvG bij Reglement aangewezen beslagen die zijn gelegd door een gerechtsdeurwaarder in het kader van de uitoefening van zijn wettelijke taak als openbaar ambtenaar. Het DBR heeft ten doel:
1.     te voorkomen dat de schuldeiser, in onwetendheid omtrent de beslagpositie van de schuldenaar, proces- en/of executiekosten maakt, althans die kosten zoveel mogelijk te beperken;
2.     te bevorderen dat de beslagvrije voet van de schuldenaar op de juiste wijze wordt vastgesteld en toegepast.

Curatele- en bewindregister
In het Centraal Curatele- en bewindregister (CCBR) zijn mensen geregistreerd die onder curatele of bewind geplaatst zijn. Voor mee informatie zie www.rechtspraak.nl/registers.

Centraal insolventieregister
Het Centraal Insolventieregister op Rechtspraak.nl bevat de gegevens van faillissementen, surseances van betaling en schuldsaneringen natuurlijke personen die in de lokale registers bij de verschillende rechtbanken worden bijgehouden. Alle insolventiegegevens gepubliceerd na 1 januari 2005 zijn raadpleegbaar tot zes maanden na beëindiging van de insolventie. Voor meer informatie zie www.rechtspraak.nl/registers.

Huwelijksgoederenregister
Het Huwelijksgoederenregister bevat de registraties die volgens het Besluit Huwelijksgoederenregister 1969 worden ingeschreven, waaronder bijvoorbeeld huwelijkse voorwaarden en partnerschapsvoorwaarden die op verzoek van de partners zijn ingeschreven. Iedereen kan het register kosteloos inzien. Voor meer informatie zie www.rechtspraak.nl/registers.

Verwijsindex schuldhulpverlening
Door middel van de samenwerking tussen de schuldhulpverlening en de gerechtsdeurwaarders binnen VISH, kunnen gerechtsdeurwaarders vaststellen of een debiteur geregistreerd staat bij een schuldhulpverleningsinstantie. Dat signaal is dan aanleiding voor de gerechtsdeurwaarder om schuldeiser te adviseren pas op de plaats te maken en om zijn vordering aan te leveren bij die schuldhulpverlener.

 

 

 

 

 

 

Van Schendel & Partners

Postadres 
Postbus 1272 
1200 BG Hilversum

Bezoekersadres 
Vaartweg 168 
1217 SZ Hilversum

kantoor@vanschendelenpartners.nl

Telefoon: 035-79 99 950
Fax: 035-79 99 959
BTW: NL817153123B01
KvK: 32115804